donderdag 4 oktober 2012

De Bijlmerramp 20 jaar geleden.

Op zondagmiddag 4 oktober 1992 vierden we de verjaardag van mijn vrouw en onze woning in Amsterdam Zuidoost in de wijk Gaasperdam zat vol met familie en vrienden. Iedereen bleef eten en mijn vrouw had een uitgebreid Indisch buffet gemaakt. Omdat er ook een aantal kinderen op bezoek waren werd er voor hen patat gebakken in de schuur achter in de tuin. Mijn vriend Cees en ik bemanden de tijdelijke patatkraam en op een bepaald moment hoorden we een vreselijk gierend geluid en allebei keken we verbaasd naar de patatpan omdat we vermoedden dat het geluid daar vandaan kwam. Al snel werd duidelijk dat het geluid kwam van een groot vliegtuig dat heel laag en volledig op zijn kant in een bocht recht over ons huis kwam vliegen en kort daarna achter het dak van ons huis uit het gezicht verdween. Onmiddellijk gevolgd door een enorme rookkolom die opsteeg vanuit de richting van de hoogbouwflats in de Bijmer.
Op de scanner volgden we de eerste meldingen van de Brandweer en de Politie en aan de reacties van de vaak zeer ervaren brandweer- en politiemensen kon je merken hoe ernstig de situatie was.



Chronologisch verslag van het mobilifoonverkeer van de Brandweer Amsterdam.
Tijd 18.47.00    
542 NADERBERICHT BM. KOPER: 'DE AUTOSPUIT ANTON STAAT HIER BIJ KRUITBERG. WE
STAAN NOG STEEDS ALLEEN EN ZOIETS HEB JE NOG NOOIT VAN JE LEVEN GEZIEN. MAAR
STUUR ALSTUBLIEFT NIET EEN MAAR EEN STUK OF TIEN AUTOSPUITEN.' 
AC ANTWOORDT: 'ALLES WAT WE HEBBEN RIJDT: AUTOSPUITEN, SCHUIMTREIN, DE HELE
MIKMAK IS ONDERWEG.IK NEEM AAN DAT HET ZEER GROTE BRAND IS?, OVER.' 
542 ANTWOORDT: 'NOU ZO GROOT HEB IK HEM NOG NOOIT GEZIEN.'
AC VRAAGT: 'EN NOG EVEN, WAT VOOR EEN VLIEGTUIG IS HET, IS HET EEN BOEING?,
OVER'
542 ANTWOORDT: 'DAT IS NIET MEER NA TE GAAN. ER STAAN HIER VEERTIG, VIJFTIG,
OF ZESTIG FLATS VOLOP IN DE GLORIE. NOU,ER LIGT HIER ZOIETS ALS EEN VLIEGTUIG'
DAT IS HET, OVER.


Ik ben de eerste minuten na het neerstorten van het vliegtuig redelijk van slag en omdat ik ook nog door een handicap aan mijn rechterhand niet in staat was om een fotocamera vast te houden kon ik niet zoals gewoonlijk uitrukken als freelance persfotograaf om ter plaatse een fotoreportage te gaan maken.
Mijn vriend Henny Böckling leende mijn camera en ging samen met zijn zoon op pad naar de plaats waar het vliegtuig was neergestort. Onderstaande foto maakte Henny  onmiddellijk nadat hij samen met de eerste hulpdiensten op de rampplaats was gearriveerd.

Copyright Henny Böckling
Op zondag 4 oktober 1992 crasht een vrachtvliegtuig type Boeing 747 van de Israëlische luchtvaart-maatschappij El Al in de Amsterdamse Bijlmer. Het toestel boort zich om 18.35 uur in de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg. De foto is gemaakt even voor 19.00 uur kort nadat de eerste hulpdiensten zijn gearriveerd